Titia Huisman – StudioThuis

“Op de basisschool was ik al bezig met grafisch vormgeven”

Op de middelbare school leek het even mis te gaan, maar na een studieswitch koos Titia Huisman dan toch voor het creatieve werk. De creativiteit zit deze jonge onderneemster in het bloed en dat verklaart wellicht het succes met haar ondernemingen. In 2005 begon ze haar website in geboortekaartjes Saakje en een jaar later startte ze haar eigen trendbureau. Het trendbureau StudioThuis is inmiddels op nationale en internationale markt een groot succes.

De roots van deze jonge onderneemster liggen in Noordbergum, een klein dorpje in Friesland. Samen met haar vader, moeder en haar tien maanden oudere broer vormden ze een standaard gezin. Het creatieve heeft ze niet van een vreemde. “Mijn oma schilderde en was een creatieve vrouw. Mijn moeder schilderde ook en schreef boeken. Zij was creatief met woorden.”

Bijna de boot gemist

Ondanks dat Titia op de lagere school nog niet wist wat ze in de toekomst wilde gaan doen, zat de creativiteit er van jongs af aan al in. “Mijn creativiteit ontwikkelde ik al op de lagere school. Iedere week moesten wij een krantenknipsel meenemen naar school en aan de hand daarvan een journaal schrijven. Iedereen leverde dat gewoon in, maar ik ging het vormgeven. Ik lijnde de teksten uit en maakte mooie kaders eromheen. Eigenlijk was ik toen al aan het grafisch vormgeven.”

Op de middelbare school stond die creativiteit even op een laag pitje. De docent tekenen wilde het talent van Titia destijds niet zien, met als gevolg dat ze haar best niet meer deed. Bij de laatste opdracht voor het eindexamen besloot ze zich nog eenmaal van haar beste kant te laten zien. Ze tekende een stilleven en behaalde daarmee een 9+. Ondanks het hoge cijfer koos Titia niet voor een creatieve vervolgopleiding. Achteraf tot grote spijt van haar docente tekenen.

Aan de Noordelijke Hogeschool in Leeuwarden begon ze aan de opleiding sociale academie. Ze kwam er echter snel achter dat ze daar niet op haar plek zat en na twee weken stapte ze over naar een andere opleiding. Haar creativiteit kreeg de prioriteit en dus koos ze voor een opleiding tot docente tekenen. Dat was voor haar de plek om haar creativiteit te ontwikkelen.

Carrière tot nu toe

Na een studieperiode van vijf jaar studeerde Titia af als docente tekenen. De NHL bood haar, na het behalen van haar diploma, een baan als docent grafisch vormgeven aan. Ze nam de baan aan en ging aan de slag. Eerst als onderwijsassistente en daarna zelfstandig voor de klas. Een collega bracht haar in contact met een trendbureau dat ook aan productontwikkeling deed. “Ik kreeg een freelance opdracht en kon mijzelf op deze manier bewijzen. Binnen 3 maanden had ik een halve baan bij het trendbureau en een halve baan op de school. Dat heb ik een jaar volgehouden en daarna heb ik gekozen voor het commerciële werk bij het trendbureau.”

Na tien jaar ervaring en contacten te hebben opgedaan bij het trendbureau, besloot Titia voor haarzelf te beginnen. Dat was naar eigen zeggen een hele stap. “Als je voor jezelf begint moet je er de nodige vertrouwen in hebben. Je hebt namelijk niets om op terug te vallen.” Titia besloot het zekere voor het onzeker te nemen en hield haar baan bij het trendbureau nog even aan. In december 2005 ging ze online met haar website voor geboortekaartjes genaamd ‘Saakje’. In mei 2006 liep haar nieuwe onderneming zo goed dat ze besloot haar baan bij het trendbureau op te zeggen.

Op de juiste weg

De website in geboortekaartjes liep (en loopt nog steeds) goed, maar Titia wist dat er meer in zat. In 2006 bouwde ze naar eigen zeggen haar ‘creatieve nest’ en ze startte de onderneming StudioThuis. De naam van deze onderneming is afgeleid van haar eigen naam: “Mijn eigen naam is Titia Huisman, T. Huisman is afgekort thuis. En daarnaast is het een studio aan huis dat zich bezig houdt met onder andere interieur. Ik hoefde er niet heel lang over na te denken.”

Titia ontwerpt designs en decors voor verschillende doeleinden. Haar klanten zijn met name de grote winkelketens en andere grote bedrijven. Twee keer per jaar komt het co-okbook uit. Het co-okboek is een trendboek en tevens een bron van inspiratie voor inkopers en productontwikkelaars. Dat trendboek maakt ze niet alleen. Samen met trendwatcher Joke Scholtalbers reist ze regelmatig de wereld over voor de laatste trends. Het trendboek vormt de basis voor nieuwe interieurcollecties en brengt klanten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van trends. “Wij zijn nu al bezig met winter/kerst voor 2013/2014. Wij maken het trendboek nu en de bedrijven beginnen over ongeveer een half jaar voor de kerstcollectie voor over 1,5 jaar.

Waar Saakje zich vooral richt op de consumenten, richt StudioThuis zich met name op de grote bedrijven. Het tweejaarlijkse trendboek is wel te koop voor de consument, maar vaak niet te betalen. “Voor bedrijven is het de ideale uitkomst. Wanneer zij een stylist moeten betalen die de hele wereld over reist voor de laatste trends, zijn zij veel duurder uit. Onze mooie en overzichtelijke trendboeken worden via meerdere agenten wereldwijd verkocht.”

Een eigen kaartenlijn

In de toekomst wil Titia nog graag haar eigen kaartenlijn opzetten. Haar eigen ansichtkaartenlijn voor de verkoop. Door haar onderneming in geboortekaartjes heeft ze genoeg contacten en afnemers waar ze terecht zou kunnen met de ansichtkaarten. Naast de kaartenlijn is Titia ook bezig met andere toekomstplannen, maar daar kan ze nu nog niets over los laten.

Voor meer informatie over StudioThuis en Saakje

Plaats een reactie